Fordi vi kan…
Daiwa Saltist

 

 

IMG_0488IMG_0487IMG_0485

Herover størrelserne på de forskellige Saltist hjul. Først et 20H BG, så et 30H, et ABU Amb. 7000 til sammenligning, og sidst et 40H.
Daiwa Saltist .

Jeg har i mange år opfattet Daiwa som lidt “Taiwan-agtigt” fiskegrej, der var solidt men ikke supergrej hvad angik finesse og udvikling i forhold til f.eks Shimano. Men jeg må tage min opfattelse af Daiwa til revision. Jeg har prøvet flere modeller af Daiwa Saltist  som modbeviser det. Her er tale om et stykke fiskegrej af virkelig fin kvalitet. Første gang man har et hjul som 30H i hånden er man ikke i tvivl om styrken og den finesse der er i dette hjul.  At det ikke er ret stort er (for mig) kun en fordel. Til de linekrævende opgaver har jeg andre hjul.  Udover en god størrelse, har hjulet en god gearing og en gang der er silkeblød. MEN det er ved bremsen dette hjul skiller sig ud fra mængden. Den er superpræcis og kan samtidigt strammes, så den næsten kan blokere spolen, altimens den hele tiden fungerer med et pragtfuldt jævnt træk. Desværre er selve stjernen man justerer med, på 30H   lavet af messing i gevindet, så det kan drejes “over gevind” hvis man er for voldsom. Dette er ikke umiddelbart samme problem på de nye BG modeller.

Hjulet har hevet målere og  gode Sej op…UDEN nogen som helst klager fra hjulet. Bremsen kunne justeres super-nøjagtigt og var absolut medvirkende til at fiskene kom indenbords..

Eneste forskel på de forskellige modeller er farven og størrelsen.. Og dermed også bremsekraft .. 40H har jeg blandt andet brugt til det tunge fiskeri på Jersey, hvor det kommer helt til sin ret. Bremsen kan (på trods af sin styrke) stadig justeres super fint, således at de tunge ryk fra en Havål ikke betyder mistet fisk (eller grej)..:-) Og så er 40 H lidt “tungt” at trække ind i forhold til de mindre modeller, pga. den store mængde line pr. omdrejning.

Min samlede vurdering af Saltist er at det (i forhold til prisen) er et hjul der har en rigtig god styrke, kvalitet, hastighed og silkeblød bremse.

Skal man have stærkere hjul skal man op i high end, og dermed en prisklasse (eller to ) op.