Fordi vi kan…
19/10
  P1000619 P1000629P1000628P1000623
Så skulle vi på fladejagt igen, og igen fik Dennis også lidt frisk luft. Der var noget nær perfekte forhold, med jævn strøm og mildt vejr. Dette afspejlede sig også på fangsterne, hvor der hvor mange doublet’er og fine fisk med op. Vi sætter også en del ud igen, og slutter dagen med 85 fisk i kassen.

4/8
IMG_0292P1000497 IMG_0289 IMG_0287 IMG_0285
Christian og jeg tager Dennis med på en tur efter både torsk og flade. Vi finder nogle gode stakke med fisk, og både Dennis og Christian får da også trætte arme.. Desværre syntes den lokale garnbørge han skal være lige der hvor vi er. Så vi må opgive torskene, og gå efter de flade. De går nu også ok. Vi vender snuden hjemad med 19 torsk og 25 flade..

26/7.
IMG_0261 IMG_0273 IMG_0241 IMG_0242 IMG_0250

THFskulle på tur da en del af medlemmerne havde fået fri..;-) Det skulle vise sig igen at være en tur med højt humør og lavt fiskeri. Turen starter dog forrygende idet der var gået DMI i vejret. Der var lovet 3-5 ms, men i stedet for var det 8 ms. Dette gav nogle herlige bølger, der gjorde spec. SK våd i bagen. En god brådsø sørger for første underholdningsindslag, da SK’s redningsvest pludselig puster sig opefter mødet med “skyllen”. Planen var at gå efter de flade indtil strømmen var til torskefiskeri. Desværre var de stadigt lidt tilbageholdene, men vi får da fisk op, og da vi stopper har vi vel omkring 20 flade i kassen. KK og SK fanger de klart største.. Men KK rejste sig IKKE af den grund. På torskepladsen gik det ikke meget bedre. Pga. en helt ekstrem bundstrøm var det rigtig svært at ramme fiskene, og selvom vi gjorde ville de ikke bide. Så det meste af eftermiddagen går med at lede efter torsk og så håbe man mødte en der var lidt sulten.. Hen under aftenen går der dog lidt bonanza i dem dernede. SK og jeg fanger nogle fine mellemfisk, og jeg hiver oven i købet to doubléer. Vi slutter med 15 torsk mellem 3 og 6 kg. Så helt skidt var det ikke. SK stod iøvrigt også for anden afdeling af underholdningen, da han på klingende lollansk siger: “Dæn løver mæ’ le’ningen.”, om en torsk der laver et udløb.. genialt udtryk.

24-25/7.
IMG_0219 IMG_0235 IMG_0233 IMG_0226 IMG_0225 IMG_0222
Der var lovet pragtfuldt vejr, så Christian og jeg tog til Onsevig på en 2-dages tur. Vi kom lidt sent afsted tirs, men det gjorde jo intet, da vi skulle sove i havnen. Ude på torskepladsen mødte vi Jakob og Brian, der også skulle udnytte det gode vejr. De var kommet lidt tidligere end os, og havde haft et rigtig godt fiskeri. Vi fandt også ret hurtigt lidt fisk, og fik et par med op. Så begyndte der at blive lidt længere imellem bulerne, men pludselig dukker en fin stak fisk op på loddet. Vi får begge hug med det samme, men hvor min følger rimeligt med op, bliver Christians stående på bunden. Pludselig stikker den af, og Christian må slide for at holde den nogenlunde under kontrol. Den bliver dog ved bunden, hvor den udnytter den stærke bundstrøm, så jeg vælger at sejle hen imod den, således at Christian får et mere lodret træk. Det hjælper, og langsomt stiger fisken. Det viser sig at være en flot måler på 11 kg. Endnu engang må jeg se mig slået af knægten…ggrrrrr. Vi fanger herefter nogle fine mellemfisk, der genudsættes. Nå, men bulerne bliver mindre og mindre, så vi vælger at drage mod de flade. Jakob og co. bliver dog på pladsen, hvilket senere belønnes med endnu en måler på godt 11.5 kg. Sådan Jakob. Inde på de lavere vand er der gang i Skrubberne, og vi fanger hurtigt nogle fine fisk, som dog alle genudsættes. Christian får også her dagens rekord med en Skrubbe på 950 g… Resten af dagen bruger vi i havnen, hvor vi nyder vejret og det herlige havnemiljø. Onsdagen starter på torskepladsen, hvor der desværre er så mange garn, at man kunne bygge en fast forbindelse på dem. Og yderligere er de SOM SÆDVANLIGT “afmærket” med plastdunke, så vi har ikke en chance for at se dem. Vi fisker derfor ikke så længe efter torsk, og dem vi fanger genudsætter vi væk fra garnet..;-) De flade er dog ikke så hugvillige som dagen før, mest pga. stigende vand. Isingerne er mest fremme i skoene, men vi syntes de stadigt er lidt magre, så alt genudsættes. Efter et par gode dage med forrygende vejr, og rimeligt fiskeri, drager vi hjemad. Men Gadusn blev liggende i havnen, da den skulel bruges torsdag også.

9-13/7.
P1000402 P1000416 P1000411 P1000409 P1000405
Vi var en tur på campingferie, hvor vi bl.a. lå ved Skanderborg sø. Desværre var vejret gået totalt i DMI, hvilket betød krafig vind og enorme mængder regn. Derfor blev fisketid ret begrænset, og fiskenes bidelyst var lige så dårlig som vejret. Lidt kom der dog op.. Christian fanger en Gedde på en lille Skalle. Gedden er på ca. 1.5 – 2 kg. og bliver selvfølgelig nænsomt genudsat. Største problem er faktisk at få fat i Skallerne, som ikke brød sig om det voldsomme vejr. Jeg fanger dog en ganske pæn Rudskalle på ca. 5-600 g. Ellers var det primært de små tusindbrødre-Aborre der stod for huggene. Vi fanger dog enkelte større med nogle på 6-700 g. på toppen. Ikke pangende af en ellers ret god sø, fiskemæssigt. Men intet at sige til fiskene var gået i hi.. Det gjorde vi jo osse det meste af tiden.. 😉

3/7.

IMG_6520 P1000398 P1000400 P1000397 P1000396 P1000391

DMI havde lovet vindstille, så vi samlede et hold THFgutter til en tur på Langelandsbæltet.Desuden var ME sammen med Uffe ude og gøre havet usikkert. Det gik næsten som sædvanligt, med højt humør og dårligt fiskeri…eller.. Humøret fejlede intet og det gjorde fiskeriet absolut heller ikke. Selvom der gik DMI i vinden, som blev ganske kraftig fra NØ (møgretning), var dagens vejr ok. Strømmen startede i rasende fart, men slappede af i løbet af formiddagen, hvilket gav liv i fiskene. Der begyndte at dukke buler op på loddet, og pludselig kunne flere af os stå med bøjede stænger. Selv KK måtte op og stå…. Nå, men vi napper en del flotte mellemfisk på 3-7 kg. og kølekassen bliver hurtigt tung.. KK har længe førstepladsen i størrelse med en på 7.5 kg. Men jeg får en fisk på 9.5 kg. og har derfor håneretten i et stykke tid. SÅ får Christian et godt hug der IKKE flytter sig.. Efter laaang tids kamp og en større panik på skibet pga. linekludder og irriterende bølger der får alt til at vælte rundt (DMI-vindstille) får JJ gaffet et ordentligt bæst med flg. udtryk: “den er fame stoooorrr”. Og jeps, han havde ret.. Christian slår sin egen PR (på 6.6kg) ganske betragteligt med en fisk på 18 kg. rent og 121 cm. SÅDAN knægt. Han er nu medlem af målerafdelingen i THF..:-) Vi laver endnu en tur over bulen, der stadig er på loddet, og nok engang er der gedigne hug nedefra. Christian og JJ står igen læææænge med deres fisk og diverse pivelyde fra specielt JJ( JJ går til fedtnisse og Christian går til roning..hæhæ)) gør at vi må sejle dyrene op. Christian tager nok et monster på 13.5 kg. og JJ laver ny PR med en på 11.5 kg. SÅ må vi sande at vi ikke har mere plads til fisk og vi begiver os derfor indad. Der er jo ingen grund til at fange mere end vi kan bruge.. Hjemme laver vi den herligste torskefilet til senere brug.. guffeguf.

6/5.
P1000239 P1000238P1000244 P1000246 P1000252 P1000255
Så skete det.. THF var på havet i grim opstilling. SK, KK, JJ og jeg kom på havet for at indfange en torsk eller to. Dagen starter med lidt knuder på vandet, så for at KK ikke skal blive gennemblødt sejler vi mod koen, men fiskene var ganske få( på loddet) og da alle turbådene lå i området, så vi tog til andre “jagtmarker”… Vi endte på et af de steder der af og til smider målere af sig, og her kunne vi lodde fisk. Bulerne var i størrelsen fra 1 til max. 3 m. men det lykkes da at ramme lidt af dem.. På et stop får JJ og jeg et par gode fisk på .. Jeg får min op (7 kg.) men JJ må slide med sin, der ikke rykker sig ud af stedet. Desværre er Emma Mærsk lige imod os (se 1. billede), så jeg må sejle væk, hvilket betyder JJ’s line knækker. Han mister en rigtig god fisk ( målerstørrelse ?) men får en op der har taget ophængeren.. Emma passerer os med en ordentlig hækbølge som hilsen, og vi finder lidt buler igen.. Her får vi alle 4 bid, men SK taber sin.. Jeg smider min tilbage og JJ får en 2 kgs. MEN KK må igang med at arbejde for føden. Med sine karakteristiske “kran-bevægelser” maser han et stort dyr til overfladen, uden at “pumpe” en milimeter med stangen… Indenbords kan vi hurtigt konstatere at KK har fanget sin første måler, og vægten afslører den vejer 13.5 kg..Tillykke til KK. Så dør fiskeriet HELT.. Der er rimeligt med lodning, men MEGET få fisk der vil bide.. Jeg får en enkelt på 7.5 kg og JJ et par mere også, og SK kommer også på tavlen, men bidelysten forsvinder mere og mere.. SÅ vi vælger til sidst at opgive den ulige kamp, med resultatet: JJ: 4 fisk mellem 7.5 og 2 kg.  KK: en på 13.5 kg.   PE: 3 fisk mellem 7.5 og 2.5  SK: en på ca. 2kg. Vi havde 13 fik oppe og vende, så ikke en bragende flot dag..   Næste gang må vi huske noget madding  til at mede dem med..:-) Og måske skulle visse personer udluftes inden næste tur.. gelcoaten på båden tager skade af den stor mængde “tyk luft”..

3/4.

P1000014 P1000012
Efter næsten 3 år som inaktiv fisker, fik Klaus en chance for at opleve vand og fisk tæt på.. Christian og jeg ville tage ham med ud på den plads der har givet fine fisk de seneste gange.. Autopiloten bragte os lige til stedet, hvor Ms Hanne lå i forvejen.. Nå, men vi ville finde fisk, og pludselig dukkede en STOR bule op. Vi fisker på den med uden at være til gene for MS Hanne, men tyskerne ombord blev åbenbart fornærmet, da vi havde bid alle tre på en gang.. Nå, men dagen gik og der kom jævnt med fisk op i fine størrelser.. op til knap 6 kg. Peter fra Onsevig havn kom også ud på pletten, og med lidt “assistance” fandt han også fisk og fik faktisk nogle flotte eksemplarer op.. Klaus skulle være tidligt hjemme, så vi sejlede ind efter ca. 5½ times fiskeri med over 20 fisk i kassen, og slagtearbejde i vente..:-)

24/3..

IMAG0024 IMAG0027

For den da en fisketur… Christian og jeg ville nyd det lovede gode vejr (DMI) og tage en tur på torskejagt på langelandsbæltet.. Så med glæden over et herligt solskin drog vi mod Onsevig..MEN… Tågen/ havgusen var meget tæt, og der var MAX. 5 grader.. hmmm. Nå, men vi listede os forsigtigt ud mod pladserne med AIS på telefonen.. Så kunne vi da holde os fra de store drenge, hvis de dukkede op.. Fiskene var desværre også lidt “tågede” og fangsterne var lidt spredte.. Efter 4 timer havde vi 6 fisk i kassen, størrelsesmæssigt omkring 2.5-3 kg. Solen kom frem og vi søgte lidt mere nordpå hvilket skulle vise sig at være en god beslutning.. Pludselig begynder fiskene at samle sig i ENORME buler, på op til 5-6 m., i et meget begrænset område.. Inden vi får set os om har vi 15 fisk på dæk, med en størrelse på mellem 2.5-6 kg.  Herefter spredes fiskene igen.. men ved søgen kan vi hele tiden finde en “stak” og får rigtig mange op.. Christian, der fisker med 3 sprutter og en pirk, har to gange et treble-hug, samt adskellige double’er. Jeg fisker med kastegrej og hiver derfor kun en af gangen, men ofte større fisk..

Til sidst gider vi faktisk ikke mere.. der skal jo også være lidt til de andre på havet.. 🙂 Så vi sejler indad imens Christian piver over “ondt i armene”..:-) Vi talte op og kom til flg: de første 4 timer fangede vi 18 fisk og beholdte 6.. De sidste 2-3 timer fangede vi 47 fisk og beholdte 26.. Det bedste var at alle, på nær en, var bidere..  Hjemme kunne vi komme en god klat filet i fryseren…mumms. Største fisk : 6.7 kg.. hjemtaget: 32 fisk… Fanget ialt : 65 fisk, hvor af kun 5 var undermålere..

17/3.
DSCF1494 DSCF1490 DSCF1486
DMI lovede blæsevejr, så vi ville en tur på bæltet..:-) Og vinden var da også svag-let det meste af dagen.. Utroligt, at de ikke kan gøre det bedre.. Nå, men JJ, ME og jeg vil prøve få del i det meget flotte fiskeri der havde været i løbet af ugen. MEN fiskene gad IKKE lege med først på dagen, og på trods af rimelig lodning, fanger vi stort set intet i de første 3 timer..Op af dagen begynder fiskene dog at blive sultne og vi kan komme lidt i kassen. Helt godt bliver det da vi kan “overtage” en plads som “Felix” lå på, og dermed også fik lidt størrelse på fiskene.. (Tak for det, Verner). Den sidste time tager strømmen dog voldsomt til og vi tager til sidst ind med 18 fisk i kassen, mellem 1.5 og 4 kg. Ikke prangende, men ganske ok.. Det pudsige var hvordan ædelysten skiftede i løbet af dagen.. De første fisk tog kun røde pirke, derefter ville de helst have ophængerne, for tilsidst kun at ville have blanke pirke..

11/3.

Skulle på klubtur med NSF på Langelandsbæltet efter torsk. DMI havde lovet god vind, så vandet var næsten helt fladt det meste af dagen.. Fiskeriet havde været svingende fra rigtig godt til skidt de seneste dage, så det var med lidt blandede forventninger vi drog ud mod pladserne.. Ms Hanne var taget ud en time før og var gået nordpå, imens vi sejlede vestpå. Vejret var (selvfølgelig) nærmest modsat DMI’s forudsigelser, så vi kunne nyde solen..:-) Første drev gav ingen fisk, andet heller ej..hmmmm… Nå, men vi kløede på og endelig kom lidt fisk op. Jeg fik en der lige kunne holde målet og Jakob fik en fin +3 kg. Så blev der stille igen.. Folk fik sjældent fisk op, og langt de fleste var ikke målsfisk.. Jeg får en på 2.7 kg, Mads får en på 0,2 kg, og Tor fanger lillesøsteren..hæhæ. Sådan fortsatte det i LANG tid. De sidste par timer kommer der dog bedring i fiskeriet, og der kommer lidt i nogle enkelte kurve rundt omkring.. Claus napper dagens største (under 4 kg.) og der bliver taget 10 fisk med i land.. såååå, fiske-eventyret blev ikke et uforglemmeligt øjeblik..;-) Jeg fanger selv kun 5 fisk, hvoraf tre ryger retur. Men fiskene var der ude.. Ms Hanne havde 99 fisk med hjem til 7 mand.. Til gengæld havde vi med garanti LANGT flere bundhug.. de fleste af os sørgede ivrigt for at jernindholdet i vandet ikke blev for lavt.. 😉

3/3.
DSCF1484 DSCF1482
Fiskefeber i overdreven grad lokkede tre THF’er på tur til sundet, da vejret ikke lovede fiskevenligt vand i Langelandsbæltet.. I løbet af de sidste par måneder havde der være  meldinger om stabil og godt fiskeri, så vi var håbefulde..MEN vi bliver ALDRIG glade for sundet..som igen viste sig lunefuldt.. konklusion:  4 fisk på en held dags fiskeri..alt for dårligt.. Endnu værre var det at vejret ikke havde været så slemt på bæltet, og de faktisk havde haft godt fiskeri.. RØV er det bedste udtryk for den tur.. SK havde dog det lokale “Pislort” som grundudtryk, da han for gud ved hvilken gang fik bunden på krogen i forsøget på at skaffe lidt torsk.. Næste gang er vi i bæltet.. og der skal MEGET til før vi gider drage til Kjøvenhavnstrup igen..:-0 Heldigvis kunne selv sundet ikke ødelægge det imponerende humør, som THF er kendt for..:-)

15/1.

DSCF1472 DSCF1469 DSCF1466 DSCF1467

Super flot dag på havet.. Der var lovet solskin og stille vejr det meste af dagen, så JJ, ME og jeg ville prøve at overliste nogle torsk.. Strømmen skulle løbe kraftigt hele dagen, men heldigvis samme retning i overflade og bund.. så der var ikke de store problemer med at holde bund med let grej. Desværre var bunden sulten og jeg måtte fodre den rigeligt..:-( Nå, men fisk fik vi også..i den gode størrelse.. 15 stk med hjem ..de fleste omkring 3 kg. men et par under og nogle over… største fisk var på 6 kg.  Farvoritfarve var blank pirk eller blå/ hvid. Den helt store udfordring lå dog i at undgå nettene.. der var som sædvanlig plastret til mange steder, og ikke bare af de lokale.. Vi så bl.a. en kutter fra Guldborg sætte garn..:-(((  Hvor er det “træls”. Tom Eg var også på vandet og fortalte hvordan de nærmest havde sat garn oven i hinanden de sidste 14 dage.. med det resultat at fiskene var langt færre end sidst han var ude….

MEN:::: Alt i alt en herlig dag på havet..