Fordi vi kan…

Vores fisketure i 2009.

DSCF0074 DSCF0071 DSCF0073

Tirsdag d. 29/12.

Årets sidste tur skulle gå til Øresund. Der havde været meldinger om fornuftigt torskefiskeri med flere målere til de “lokale” fiskebumser.  Det var derfor med stort håb om en god omgang torsk jeg drog de 146 km. mod nord. Pga. lidt tidlig start (kl. 5) ville Christian hellere sove, hvilket var helt ok, når man tænker tilbage på juledagenes “program”. Jeg ankom derfor alene til Rungsted og satte skuden i, dvs. efter at have “siddet i kø”. Der var temmelig mange andre der havde fået samme idé med at få frisk havluft i ansigtet, så rampen var ledig “efter tur”.  Jeg satte kursen mod Hven, og kunne konstatere en del gammel sø havde tænkt sig at hilse på mig på vej derud. Det gik dog problemfrit, og jeg stoppede på NV-revet som første forsøg. Men der var ikke rigtigt nogle buler. Dog kom en Hvilling med op, da den havde smagt lidt for grundigt på min ophænger. Lidt længere nordpå lå bl.a. Nadia og cirklede, men der var igen ikke fisk at se. Jeg tog derfor mod solopgangen til østsiden af Hven, hvor der stod en del sild i vandet og her lå så alle de andre der var kommet i før mig..der var vel 30 småbåde og 10 kuttere. De lå spredt i hele “østrenden” men igen så ud til at finde noget at stoppe for. Alle cirklede rundt og søgte, og de kuttere der drev sejlede længere sydpå. Jeg brugte det meste af formiddagen på at søge efter buler eller bare en antydning af fisk på loddet, men nej. Jeg tog derfor helt ind under Hven, hvor Sildene stod kompakt. Her fiskede jeg så sild en times tid, så havde jeg fået RIGELIGT til de kommende Geddeture. Igen en lille søgerunde, men nej… ingen buler..jeg sejlede derfor tilbage til sildestimerne og fiskede med kastegrejet i stedet. Og minsandten om der ikke sad en torsk for enden af krogen. Ikke en ny verdensrekord, men det varmer alligevel, uanset størrelsen. Vægt: 1 kg…..ud igen. Så skulle man tro arten var uddød…GAAAB hvor der var dødt.. Jeg valgte derfor at sejle “hjemad”, men ville lige stoppe på NV-Revet for at checke fiskebeholdningen. Igen kom kastestangen i brug da der ingen strøm var. Og igen var en lille torsk nysgerrig efter at se Gadusn indefra. Vægt: 1 kg….ud igen. Så gav jeg op og sejlede tilbage til Rungsted, for at trække Gadusn op på det tørre igen. Vel ophalet gik turen hjemover med de sædvanlige kø-dannelser mm. på motorvejen. Godt man ikke skal sidde i det hver dag..

Søndag d. 18/10.

CIMG3130 CIMG3121 CIMG3127

Efter laaang tids blæsevejr lovede de forskellige vejrtjenester endelig “fiskevejr”. Det betød at JJ, KK, Christian og jeg dragede på “fladejagt” i Langelandsbæltet. Vi kommer dog lidt sent afsted, da JJ er en sovetryne… Pga. renovering af Onsevig slæbested var Tårs udgangshavn.  Efter kort sejlads nåede vi til området der skulle vise sig at indeholde fisk nok hele dagen. Selv Christian fangede fisk, på trods af at han kun fiskede med Gulp. 🙂 Vi får både Isinger og Skrubber hele dagen, og en del af dem i fine størrelser. KK fanger en Ising på 650 g. som blev renset og smidt i spanden med skyllevand, så den var ren inden den skulle i kølekassen. Desværre havde JJ stadig “morgenøjne” på trods af at vi kom sent afsted. Det lykkedes ham derfor at smide fisken overbord, da han skulle skifte vand… (der må klappes)… Inden da havde jeg også “genudsat” en Ising på 660 g. da den hoppede i vandet ved fotograferingen..(der må klappes igen).  Dagens største Skrubbe står JJ for…950 g. Dagens mærkeligste fangst stod jeg for…4 STORE blåmuslinger.. Fangst: JJ 33 stk., KK 13 stk., Christian 10 stk. og jeg fanger 45 stk. ..ialt 101 fisk..vel egentlig ok. I øvrigt havde meterologerne for en gangs skyld ret…vejret var fantastisk.

Lørdag d. 19/9

CIMG3093 CIMG3080

Så skete det. Gadusn skulle ud og have skyllet skroget i det salte vand. Vi havde givet Klaus ( min barndomsven) et gavekort på en fisketur. Og da det var mindst 10 år siden han sidst havde været på fladetur, var det på sin plads at hive ham med der. DMI lovede godt nok lidt vind midt på dagen, men fra en ok retning. Efter søsætning stævnede vi ud mod en af de positioner, hvor jeg sidste år fandt nogle gode skrubber. Klaus var den første der havde krogene i vandet og efter 30 sek. var der bid. Godt ramt, skibber.:-) Han hiver en skrubbe-doublét op fra de 5 m. vand, og mente han hurtigt var kommet ind i rytmen med at fiske igen… Meeeeeennn, som dagen skred frem måtte han sande, at erfaringen godt kan blive lidt rusten… Fiskene var i biddet hele dagen, men havde “den sædvanlige” pause, da strømmen tog af midt på dagen. Størrelserne var tilgengæld meget svingene. Vi fiskede det meste af tiden inde på lidt lavere vand, for at jagte skrubberne. Dette betød imidlertid også at der var en masse små flade imellem. Rigtig mange lå lige omkring målet og blev derfor genudsat. Vi fik dog også større eksemplarer med op. Klaus har den største skrubbe på 850 g. Jeg fanger den største Ising på 550 g. Christian fiskede kun af og til så han kom ikke på scorings-tavlen denne gang. Fangsten var fordelt således: Klaus: 21 fisk. Poul-Erik: 53 fisk og Christian 2 fisk. Samlet fangst: 76 fisk. Men vi tog kun de absolut største( kun skrubber over 500-600 g.), så vi havde 14 fisk med hjem. Så kan vi glæde os til at måls-fiskene bliver lidt større.

Torsdag d. 10/9

IMG_0365 IMG_0362

Christian og jeg skulle med Hvidovre Sport en tur til Mørrum for at se om vi kunne fange en Laks, Ørred eller andet der spræller. Men fangsten blev en mager affære. Tilgengæld var der rigtig mange fisk at se hele tiden. Der var jævnligt STORE plask fra en springende Ørred eller Laks. Men selv om man  nærmest ramte dem i hovedet, ville de ikke bide på. Naturen er dog en anden sag. Der er usædvanligt smukt, og selvom der ikke var de ønskede vandmængder i Mørrum, var der nok til at man tydeligt kunne fornemme kræfterne. Selve turen derop forgik med bus fra HSLF’s klubhus. På turen blev der også serveret morgenmad, frokost og aftensmad, så vi manglede ikke noget (bortset fra hug :-)). Fiskeriet foregik for de flestes vedkommende med spinner, wobler eller blink, men også flustængerne kom i aktion. Selvom en del mener fluefiskeriet er lidt “fimset”, kan man kun blive imponeret når man ser fiskere der kan betjene en fluestang.

Tirsdag d. 28 og Onsdag d. 29/7

Overnatningstur med TDF.

CIMG3067 CIMG3063

SK, JJ og jeg skulle på vores årlige fisketur med TDF (The deadly fishermen). KK var lige blevet gift, så han kunne ikke. Det startede dog med lidt koks i transporten, da vi havde misforstået hinanden, men afsted kom vi da. Vi rundede lige Hvidovre Sport inden vi nåede vores mål i Rungsted Havn. Her mønstrede RP, og så var vi ellers klar til at straffe nogle torsk. Men først straffede vi lige en fadbamse i havnen. 🙂 Vi sejlede over til NV revet ved Hven, men der var intet at se på loddet. Så vi fortsatte til Fedterøven, Getterevet og Susannes flak uden at se en eneste bule. Vi mødte dog lidt krimskrams, som kastede et par torsk af sig, begge fanget af JJ. Desuden så vi et dødt marsvin der lå i overfladen. Vi blev enige om at tage tilbage og lave lidt mad, inden det blev for sent. Efter at have svælget os i spareribs og kartoffelsalat, gik vi til køjs (4 timers søvn) for at tage ud kl. 4 næste morgen.  “Stormen” og “SVINET” var også morgenfriske, så vi var ikke engang de første :-)) Vi valgte at tage til Susannes for at se om det “krimskrams” fra dagen før var blevet buler. Og der var da også småbuler, men ikke noget som skipperen kunne ramme 🙂 Derfor tog vi til Getterevet, der også havde vist lidt fisk aftenen før, men nej. Heller ikke her var der buler der var store nok til skippers manglende præcision. Vi kunne imidlertid konstatere at alle andre lå på Stengrunden, så vi drog derned. desværre havde vi brugt en del tid på de forkerte steder,så vi ankom først ved 10-tiden, hvor der var en masse andre både også. Heldigvis var de spredt over et større område, så det var ikke så sammenklemt som andre gange. MEN jeg er ikke færdiguddannet buleskipper, så vi havde ikke nær så mange fisk op som dem der lå omkring os. Jeg fik dog på et tidspunkt et godt råd som hjalp lidt på fangstprocenten. Der er superrart at møde andre småbåde der ikke er kede af at dele viden. Tusind tak for det. Nå men ved 13 tiden begyndte bulerne at udjævnes, så vi trak hjemad. Det begyndte samtidigt at blæse op, så der var en del “buler” man ikke behøver ekkolod for at se. Heldigvis var alle mand søstærke nok så vi slap for andet end fiskeblod i Gadusn. Resultatet blev ca. 25 fisk inkl. lidt genudsættere, hvilket jo ikke er prangende. EN stor glæde var dog at spore hos SK der havde sit livs første fisketur fra båd og anden tur overhovedet. Han fangede 4 torsk: to små, en han tabte under rensning og en han fik helt med hjem til fryseren. Tillykke med det. Nå, men næste tur med TDF bliver i vores vemodige hjemmevand, Langelandsbæltet, hvor vi skal på Fladejagt. Hvis man har gode nerver er der flere billeder fra turen i menupunktet TDF.

Onsdag d. 1/7

CIMG2722 CIMG2719

Da jeg alligevel skulle til “jersey-info” om eftermiddagen, kunne jeg lige så godt bruge dagen på at nappe en fisk eller to. Efter at stå op kl. 5.30 (sov længe) kunne jeg begive mig afsted til fiskepladserne kl. 8.15 (der er langt til Rungsted). Der var spejlblankt vand, og varmen begyndte allerede at komme. På fiskepladsen kunne jeg konstatere at der ingen strøm var, hverken i overfladen eller ved bunden. Jeg kunne fiske en 50 g. jig lodret. Desværre heller ingen buler. Hele dagen så jeg 3 buler af betydning. Og drivfiskeriet var uden driv..:-) Hmmm…jeg fandt dog de 3 buler som alle tre gav fisk. En på 9 kg., en på 6 kg, og en på 2 kg . Desuden fik jeg mellem 15 og 20 fisk under eller omkring 1 kg, som alle blev genudsat. Men alle fisk blev taget på Penn-sættet (se “vores grej”) og jig. En sjov oplevelse var torsken på 9 kg. der blev kroget i halen. Det gav en herlig fight på det lette udstyr. Desværre gik der “ged” i mit SD-kort i kameraet, så ingen billeder af andet en 6 kg’eren. Men håber da at strømmen og bulerne er tibage næste gang.

Søndag d. 21/6

CIMG2708 CIMG2710

Kl. 4.30 om morgenen (natten) gik kursen mod JJ og derefter mod Rungsted havn, igen med det formål at overliste nogle torsk, og ikke mindst at fjerne den forbandelse der har hvilet på Gadusn siden i sommers, når JJ er med. Så fanger vi nemlig ingen eller MEGET få fisk . Men nu skulle det være.. og så alligevel … Vi startede ved NV revet, men der var ingen fisk. Så tog vi til Fedterøven uden at møde de store buler. Det blev til en enkelt fisk i ny og næ, men ikke noget der kunne tilfredsstille vores hungrerne fiskestænger. Vi måtte bide i det sure æble og tage ned til den ENORME hob af både der var længere sydpå. Vi fandt dog hurtigt forklaringen på hvorfor alle lå der…der var bulerne jo. Efter få stop havde vi fanget lige så meget som de foregående 2 timer. Hmmm..JJ-forbandelsen sad stadig lidt i skroget. Vi fanger dog jævnt med fisk uden at det er overvældende. Bulerne gik mere og mere i opløsning, så det blev sværere og sværere. Vi rammer dog en hvor dagens største fisk skal vise sig at være. STORPIVENDE får JJ et godt hug, der ikke vil med op. Og da JJ jo lider af udbredt kagearm og ormeryg, tager det sin tid før vi ser dyret. Det viser sig at være en 8.5 kg’s han har fanget i halen.  Flot fisk, som straks blev ofret til Ase-guderne. (BLÕT) Det blev der selvfølgelig lavet en film om…Den kan ses HER. Alt ialt blev det til ca. 9 kg filét, så forbandelsen blev da skræmt lidt 😉 Og som en ekstra bonus fangede jeg den til dato største søstjerne, jeg nogensinde har set.

Lørdag d. 6/6

CIMG2680 CIMG2683 CIMG2685

Der skulle nu gå næsten en måned inden Gadusn får vand på skroget igen. Christian og jeg ville tage på Øresund, da torskene i vores hjemmevand er en “sjælden” vare.   Desuden skulle der fanges lidt Sild, der skulle være madding på Norgesturen. Efter en alt for tidlig morgenringning på “vækkeren” drager vi mod Kjøvenhavnstrup. Efter isætning sætter vi kurs mod Hven, for at afprøve NV-revet, men der er ingen fisk at se på loddet så vi sejler over mod Sverige.  Vi har ikke set nogle Sild på loddet, hmmmm.. Nå, men vi finder nogle buler og får hurtigt fisk med op. Gode gourmet-torsk på 3-4 kg. Vi ligger alene i området, imens den ene småbåd og kutter efter den anden passerer os, for at fiske længere sydpå.  Det gør os INTET, da vi er det modsatte af flokdyr. Og da vi samtidigt fanger jævnt med fisk er der jo ingen grund til at flytte. Christian fanger bl.a. en doublét på knapt 3 kg. hver. Det bringer en del jammer med sig. (Piveskid) Pga. trætte arme, spiser vi frokost inde ved Hven, hvorefter vi sejler ned for at se hvorfor alle andre fisker sydpå. Der er da også væsentligt større buler end nordpå, men også flere både. OG det er mit svage punkt. Jeg kan ikke lide at være så tæt på andre både, og viger derfor når andre “ser en bule” hvor jeg ligger . (for lidt københavner i mig ??). Og så er bulefiskeri meget svært, når man lader sig skubbe væk. 😉 Vi begiver os derfor nordpå til freden igen. Her får jeg et godt hug, der løber afsted med en del line. Efter en del jammer  (piveskid) kommer en stor hvid skikkelse til syne. Fisken er kroget i halestykket, og derfor i fri “dressur”. Da den samtidigt vejer 10.1 kg. er vores første måler i år en realitet… Da vi sejler ind igen er vi godt tilfredse med torske-fangsten. Vi tager 26 fisk med hjem, ingen under 2,5 kg . Største fisk er på 10.1 og 8.8 kg. Men ingen Sild…:-0

Søndag d. 10/5

JJ og jeg ville prøve en sidste forårstur efter Pighvar inden de spreder sig for at gyde. Vi brugte igen Hesnæs som udgangshavn, og Tobis som agn. Der blev lokket med alverdens tingetangel og på foskellige dybder fra 5 m. til 12 m. MEN vandet er nu 12-14 grader, så fiskene er gået igang med at gyde i stedet for at spise. Efter nogle timers forsøg på at fange Pighvar, gik vi kystnært for at trække efter Hornfisk. Dette var en klog beslutning. Fra kl. 14 – 16 fangede vi 40 fisk op til 900 g. og de fleste mellem 500-800 g., altså nogle ordentlige slamberter. Da vi til sidst var “mæt” af horn, tog vi ind, desværre uden hvarrer. Men det var nu også super sjovt at fange de store horn..der blev lavet et par film om fiskeriet efter hornfiskene. Se en af dem HER

Lørdag d. 2/5

CIMG2650 CIMG2649

Vi ville nu prøve at fange nogle af de mange pighvar der skulle være på et sted vi havde fået oplyst af en lokal garnfisker. Vi drog derfor til Hesnæs som er nærmeste udgangspunkt. Hesnæs har fået lavet en ny rampe, der er ganske fin, blot man passer på ikke at bakke for langt, da den har en skarp afslutning. Men hældning og bredde er fin og der er masser af P-plads til trailer/bil, og da rampen endnu er gratis kan det jo ikke være bedre. Samtidigt er farvandet et meget fint vand, bl.a. hvis man skal trolle, men det er vi jo ikke lige til. Efter søsætning, sejlede vi ud imod pladsen hvor Pighvarrene skulle være. MEN, det havde været kraftig østenvind natten inden, så dønningerne var stadig store (op til 1.5 m) hvilket gjorde at sejladsen blev lidt “ujævn”. Fremme ved stedet  måtte Christian erkende at han ikke var helt frisk, så han ville prøve at hvile lidt. Jeg riggede en stang til og efter montage af tobis, var det jo bare at vente. Imens måtte jeg konstatere at garnfiskerne kendte stedet rigtig godt. Der var mange garn i området. Efter blot ½ times fiskeri havde jeg haft to “tilbud” der begge havde bidt på midten af tobisen, og derfor ikke “ramt” krogsættet. :-(( Så jeg var fuld af fortrøstning, men desværre var Christian også fuld af søsyge. Så efter rådslagning pakkede vi grejet sammen, og begav os ind mod havnen igen. Der er absolut ingen mening i at have en tur hvor det eneste man husker er søsyge. Vi skal jo ikke leve af det, og det skal jo gerne være sjovt. Men  – – vi vil helt klart opsøge stedet igen, når vejret og vandet er til det. For fisk er der helt sikkert.

Lørdag d. 25/4

horn

På trods af lidt “krads” vejrudsigt havde jeg lovet Christian og hans legekammerat en fisketur. Vi satte derfor “Lilleskid” i vandet lige neden for os selv, for at prøve at fange lidt Hornfisk. Men efter ca. 10 min. begyndte motoren at drille og da det samtidigt blæste op, besluttede vi at skifte Lilleskid ud med Gadus’n, da den er MEGET mere retningsstabil i lidt vand og bølger. Efter søsætning begyndte vi at trolle efter Hornene, og der gik ikke lang tid før den først ehavde fået smag for mit blink. Den var dog noget genstridig, men kom tilsidst op i båden. Det viste sig at være en “ordentlig møghund” af en Hornfisk. Vi opsøgte straks det sted hvor den huggede og efter et træk henover stedet var der gang i den igen. Både Christian og hans kammerat fik fisk på og igen var der noget besvær med at få dem indenbords. Begge fisk er også meget flotte og tykke. Efter endnu et par træk gik det lidt ned ad bakke med huggene, men tilgengæld op med vinden. Så vi besluttede at stoppe for at tage hjem og spise frokost. Det blev til 6 fisk, med tre P.R. og en B.R.  Egentligt ok for 1 times fiskeri. Den største fangede jeg : 88 cm og 0,92 kg. Nr 2 stod Christian for: 85 cm og 0.90 kg. Kammeraten fik sin første fisk nogensinde, så derfor også en rekord til ham. Desværre kunne vi ikke finde vores kamera, så billederne er taget med mobil 🙁

Mandag d. 6/4

CIMG2560 CIMG2564 CIMG2567

Da vejret endnu engang skulle vise sig fra sin pæne side tog vi turen ud på Langelandsbæltet igen. Christian havde jo bl.a. et mellemværende med en større torsk. Men dagen startede med at vi røg ind i en “børnehaveklasse”,  hvor fiskene ikke var over 1 kg…. der kom dog af og til en der kunne bruges. Ved middagstid havde vi fået 20 fisk op, men kun to i kassen. Men ved 13.30 tiden begyndte strømmen så småt at komme igen. Dette kunne fiskene godt lide, så vi begyndte at fange andet end småtorsk. Lige pludselig fik Christian et solidt hug (igen) og denne gang var der koncentration på fra starten. Efter en længere tovtrækning kommer fisken til overfladen hvor jeg kan gaffe den og vippe den op i båden. Ved synet af torsken begynder Christian nærmest at danse af glæde, samtidigt med at han råber “yes yes yes”. Ved vejning balancerer vægten på 6.5 kg. Ny P.R. til Christian , hvilket ikke gjorde glædesdansen mindre støjende.:-) Vi sejler hjem med 8 fisk i kassen, 31 fisk på dæk, herunder også en fin Hvilling på 650 g. Alt i alt en glimrende dag. Mit PENN sæt får iøvrigt lov til at prøve kræfter med en 4 kg. torsk. Se filmen HER.

Lørdag d. 4/4

CIMG2529 CIMG2523 CIMG2528

Christian og jeg havde pakket Gadus´n for at tage til Langelandsbæltet. Der ville vi overtale et par torsk til at blive middagsmad. Vejret skulle ifølge dmi og de andre vejrtjenester blive super. Vi havde gravet lidt sandorm, da Christian ville mede, og jeg skulle testfiske mit nye havkastesæt. Vi startede fiskeriet syd for trekanten, hvor vi fik hurtigt et par undermålere op. Men strømmen tog temmeligt meget af, så midt på dagen var det ganske svært at få fiskene i tale, ihvertfald de større af slagsen. Jeg får dog en enklet fisk på 3.5 kg op, men ellers er de fleste mellem 0.5 og 1 kg. Christian fanger nogle Isinger og Hvillinger på sit medegrej, så vi keder os da ikke 🙂 Da strømmen er næsten helt væk vil vi prøve nogle huller ca. ½ sømil syd for trekanten, hvor der er meget dybt og normalt også meget strøm. Her var der også fisk at lodde, men de ville ikke hugge, ikke engang på Christians medesæt. På vejen til “hullerne” mødte vi en anden småbåd, Team Rini, der havde taget den lange tur fra Esbjerg for at fiske. Super hyggeligt og sjovt sådan at møde andre “lidelsesfæller” på vandet. De sejler i en større båd (Quicksilver 650) så Christian var lidt misundelig på det faktum at de havde senge ombord. Efter lidt hyggelig snak med Jan, fortsatte vi hver vores “torskejagt”. Vi sejlede op til “ballonen” hvor der er en stejl skrænt. Der stod en del fisk på loddet, og enkelte kunne også lokkes til hug. Pludselig fik Christian et solidt hug på sandormene. Efter lidt tovtrækning kommer en lille Ising og en flot torsk op (ca. 5-6 kg). Men torsken sidder meget yderligt og slipper derfor af krogen. Desværre er den ikke mere “dykkersyg” end at den hurtigt kunne vende snuden mod bunden. Men vi har den på film, så den kan bare vente sig. Se filmen her. Testen af Penn- kastesættet kan læses under “vores grej”. Der er også lavet en lille film af en fight med en 3 kg. fisk. Samlet fangst blev 22 torsk mellem 100 g. og 3.5 kg (4 stk. med hjem: 1.5, 2.0, 2.5, 3.5 kg) samt en pæn Ising på 400 g. Desuden fangede vi yderligere 6 Isinger og 14 hvillinger op til 600 g.  Så vi havde egentlig en del fisk oppe i båden, men desværre var de fleste for små. Men vejret lover godt om et par dage, og så skal vi på den igen.

Søndag d. 29/3

Jeg havde aftalt en tur til Stege Nor sammen med Poul Riboe fra Hvidovre Sport. Vi skulle se om vi kunne overliste nogle “brakvandskrokodiller” inden fredningen (1/4).  Vi ville prøve at vadefiske, så efter ankomst og den obligatoriske kaffe, var det på med waders, grejkasser og fiskestænger. Efter ca. 2 timers kasteri fik jeg en fisk på, ikke stor men alligevel. Den kom lidt modvilligt ind til os, hvor den skulle foreviges til fotoalbummet. Men den var åbenbart kamerasky, for idet der blev lagt an til at den skulle op af vandet, spyttede den krogen ud og tog sig den frihed at svømme væk. Hmmmmm..ingen billede, men dog to vidner..størrelsen var omkring 2 kg. Til frokost stod den på pølser og brød (herremad) og så skulle der fanges fisk. Vejret var blevet rigtig flot med sol fra en skyfri himmel. MEN fiskene ville åbenbart hellere solbade end tage alt vores forskellige tingeltangel ind i munden.. Dog får Poul en fisk på der dog hurtigt kommer på bedre tanker, og vælger at slippe krogen igen. Alt ialt var dagen altså fiskemæssigt en meget mager omgang, men tilgengæld var det superhyggeligt 🙂

Lørdag d. 7/3

CIMG2396 CIMG2388 CIMG2391

Christian og jeg ville lige nå en sidste vintertur på Øresund. Men jeg var til Volleystævne og Christian til klassefest dagen før, så vi kom først hjemmefra kl. 6.45. Derfor kom vi lidt senere på vandet end de foregående ture. Vi prøvede først at sejle mod Hven, men der var ikke nogle fisk at se, så vi tog den lange tur til Ørkenen nord for Kronborg.  Her var der rimeligt med buler, men desværre også mere strøm end vi er vant til. Desuden var sejlturen så lang at Christian faldt i søvn..zzzzz. Så jeg bulefiskede imens han sov 🙂  Men ak, jeg er IKKE erfaren nok til det farvand endnu. Jeg kunne ikke ramme bulerne, når jeg endelig fandt dem, så jeg måtte nøjes med en fiskpå ca 3 kg. efter 1 times fiskeri…:-((  Da Christian vågnede blev vi enige om at tage sydpå igen for at drivfiske i stedet. Efter endnu en lang sejlads var vi igen ved Hven. Her drev vi så resten af dagen, hvor vi fangede yderligere 5 torsk og en del sild. Torskene var dog ikke så stor så de fik friheden igen…. Såååååå…vores første vintersæson på sundet var ikke den store succes, men vi har da fået hul på bylden, og glæder os til sommerfiskeriet….der har vi trods alt bedre ture på samvittigheden. Vi fik dog også testet vores nye tøj, der har fået broderet vores logo…og det var dejligt varmt. Desværre fik vi ikke taget billede af den ene torsk vi tog med hjem, men lidt blod skal der jo vises. Så jeg lavede lige en flænge i hånden, så vi kunne fotografere det i stedet.

Lørdag d. 21/2

JJ og jeg ville se om vi kunne ramme nogle torskebuler i Øresund. Men dagen startede skidt, da jeg kl. 4.45 om morgenen kørte fast i haven..:-(  Jeg måtte have assistance af hustruen der måtte starte vores Saab for at trække Transporter/ båd op på kørefast vej.  Efter opfyldning af bil og båd, og ombordstigning af JJ, gik turen mod Rungsted havn. Efter isætning og lidt “isbryderi” i havnen kunne vi sætte kurs mod Kobberværket. Men ak, den svenske kystbevogtning havde sat sig for at overvåge området, hvorfor det ikke var muligt at bulefiske inde i separeringen…..derfor valgte vi at lede efter buler syd for separeringen. Det var dog ikke den store lyst til at bule der prægede torskene, så vi drevfiskede i stedet. Vi var dog et “smut” ved Hven for at teste “Fedterøven”, men der var heller ingen buler.:-( Så den stod på Torsk i Sild resten af dagen. Dagen endte med en på 9 kg., en på 3 kg. samt to på 2.5 kg Der ud over et par genudsættere, en del sild og Hvillinger. I havnen mødte vi Mogens “Salmon-Ella”, der også havde fanget lidt. Han havde dog fisket nord for Helsingør…såååå det var vist bare en af de dage.

Fredag d. 13/2

CIMG2249 CIMG2254

Christian var i sin fritidsklub, så jeg kørte alene til Rungsted Havn for at sætte Gadusn i vandet til sin 2. vinterbuletur på sundet. Efter afgang hjemmefra kl. 5 var jeg klar til at stævne ud kl. 7. Der var en smule is i havnen, men ikke mere end det var nemt nok at komme ud. Jeg lagde straks kurs mod Kobberværket. Da jeg nærmede mig kunne jeg se en større “myretue” af småbåde og kuttere, der fiskede på livet løs. Der var også godt med fisk at lodde, men ikke de store buler. Mange ca. 1 m. høje, eller også meget løse. Men i første stop rammer jeg plet og hiver en fisk på 7 kg. Det var jo ikke så svært 😉 Men der gik nu 2 timer før jeg rammer næste bule ordenligt. Her fanger jeg en på 5 kg og på samme bule en på 3 kg. Herefter var det åbenbart ikke min dag. Jeg får en ordentlig fisk op til overfladen, men den kommer til overfladen langt væk fra båden. Den når desværre at slippe fri og dykke ned inden jeg kan gaffe den. Mit bedste skøn er 12 – 14 kg. SURT..Men sådan er det jo. Så kan den jo sikre bestanden i stedet. Jeg fanger yderligere 3 fisk, en på 2.5 kg og to genudsættere. MEN…det er stadig på det ABSOLUTTE begynderstadie jeg er i forhold til at ramme bulerne. Flod og bundstrøm gjorde det ikke næmmere, og det er her jeg mangler “Øresunds-erfaring”. Men det skal nok komme. Har anskaffet et rampekort til Rungsted. Og det skal helst “slides op”. At det heller ikke var optimale forhold for andre bevidnes at de forholdsvis beskedne fangster. Den største jeg (og hørte om) var en flot fisk på 14.5 kg. Som en lille sjov ting, spurgte en del både efter Christian. De syntes han manglede ombord på Gadusn. Jeg fortalte ham, hvordan folk havde spurgt efter ham. Han blev MEGET glad og stolt over at være “et kendt lystfiskeransigt.” Jeg siger hermed mange tak for de tilkendegivelser fra folk.

Mandag d. 9/2.

Christian og jeg havde besluttet at tage den lange tur (ca. 120 km) til Rungsted havn. Vi ville se om vi kunne overliste et par torsk i sundet. Men vi er IKKE erfarne bulefiskere (dette var vores første vinterbuletur fra egen båd), så det blev en mager fangst. Vi fik en fisk op (ca.3 kg) samt mistet 2 stk. Så det er noget af det dyreste torskefilet vi har i fryseren. Vi måtte sande at det ikke var dagen for os. Der blev ellers fanget ok med fisk af de mere rutinerede. Blandt andet fangede Havlit over 80 fisk. Vi må vist noget mere derind for at gøre os gældende. Pga. pesonlig stolthed lod vi også kameraet være i ro, derfor ingen fotos. For at få lidt mere erfaring i vinterbulerne håber jeg på vejret arter sig til endnu en tur i uge 7. Og hvis jeg fanger mere end en fisk næste gang gør det heller ikke noget.